Monday, October 14, 2013

Wat een werk....

Print van MNML Thing
Ik had van te voren niet kunnen bedenken hoeveel werk het is om zo'n simpel spelletje met weinig tot geen toeters en bellen in de app store te krijgen.

Alleen al de plaatjes...
De iPhone heeft 2 verschillende schermen. De iPad maar liefst 3. Dus van elk plaatje, pictogrammetje, icoontje moet je verschillende maten en resoluties aanleveren. Tenminste als je niet wilt schalen.

Elk dialoogje (inloggen, wachtwoord vergeten, speler zoeken, uitnodiging accepteren enz.) moet uitgewerkt worden.

Elke status, hoe en waar wordt wat weergegeven?

Hoe lang moet iets in beeld? Ik heb daarvoor reactiesnelheden getest op http://www.eclecticsite.be/game/reactietijd.htm

Geluidjes. Wanneer, hoe hard en hoe lang moeten ze klinken. Welke geluidjes.

Regelafstanden, lettertypes, kleuren, het moet allemaal consequent doorgevoerd worden.

Nadenken over waar en hoe sociale media koppelingen, werking chatfunctie bepalen, het verdienmodel bedenken. Aanpassen aan iOS 7. Teksten schrijven voor in de app store.

Waar en hoe moet het spel gehost worden. Snel internationaal kunnen opschalen moet mogelijk zijn.

Enz. enz.

En dan heb ik het nog niet over het gedeelte dat de programmeur doet.

Alles is zo eenvoudig mogelijk ingericht.....Soms lijkt het, hoe eenvoudiger de voorkant, hoe meer werk in de back-end. Een simpele eigen inlog is meer werk dan een standaard plugin van de Facebook bijvoorbeeld.

“Everything takes time. Bees have to move very fast to stay still.” ― David Foster Wallace